Wiadomości branżowe

Euro 2012: czas kibiców i … gadżetów

Euro 2012: czas kibiców i … gadżetów
Młodzi mężczyźni w strojach narodowych reprezentacji, z klubowymi szalikami i z flagami w dłoni – to oni zapełnią trybuny stadionów podczas meczów Euro 2012. Wrocławski instytut badawczy MANDS wspólnie z ukraińskim

Młodzi mężczyźni w strojach narodowych reprezentacji, z klubowymi szalikami i z flagami w dłoni – to oni zapełnią trybuny stadionów podczas meczów Euro 2012. Wrocławski instytut badawczy MANDS wspólnie z ukraińskim instytutem badawczym KIIS Kiev International Institute of Sociology sprawdził, kim są i czego oczekują fani od tej największej imprezy przyszłorocznego sezonu piłkarskiego. Polskie badanie zostało zrealizowane przy udziale portalu www.sportowefakty.pl oraz PZPN-u.

– Euforia i wątpliwości, czy uda się ze wszystkim zdążyć na czas. Niepewność, czy nasze drużyny dadzą sobie radę podczas meczów. Nie da się ukryć, że Euro 2012 towarzyszą ogromne emocje i to nie tylko w Polsce, ale i na Ukrainie – mówi Mariusz Orczyk, dyrektor zarządzający w instytucie MANDS. –  Jak pokazuje badanie, po Euro 2012 pozostaną nam nie tylko stadiony, ale również mnóstwo pamiątkowych gadżetów, które chętnie kupimy.    

Piłka nożna – męska rzecz

Nie da się ukryć, że to panowie w większości zapełnią stadiony. I to niezależnie od narodowości – w Polsce to aż 94,3 proc. spośród badanych, na Ukrainie – 70,9 proc. W obu przypadkach będą to młodzi ludzie. W naszym kraju 81,7% pasjonatów futbolu to osoby w wieku 18-34 lata (łącznie wyniki grup 18-24 lata oraz 25-34 lata). Podobnie sytuacja ma się na Ukrainie – 74,2% uczestników badania to osoby pomiędzy 18 a 39 rokiem życia (łącznie wyniki grup 18-29 lata oraz 30-39 lata).

 

Jak kibice oceniają rodzimy futbol

Polscy i ukraińscy miłośnicy piłki nożnej z rezerwą podchodzą do możliwości swoich drużyn: najczęściej oceniają występy reprezentacji narodowych własnego kraju jako średnie (Polska 35,2% oraz Ukraina 38,7%) lub raczej złe niż dobre (odpowiednio 33,9% oraz 25,7%). Większy procent polskich w porównaniu do ukraińskich fanów twierdzi, że ich drużyna gra ostatnio bardzo źle (22,6% vs. 8,5%). Ukraińscy pasjonaci futbolu są z kolei bardziej optymistycznie nastawieni do gry swoich idoli, uważając minimalnie częściej niż polscy fani odnośnie swoich zawodników, że grają bardziej dobrze niż źle (13,4% vs. 6,7%). Ukraińscy uczestnicy badania w większym stopniu niż polscy wybierają odpowiedź „trudno powiedzieć” (13,5% vs. 0,8%).

A to już wiesz?  Castrol EDGE Index wy?oni? najlepszych pi?karzy UEFA EURO 2012?

Nie dziwią więc odpowiedzi respondentów na pytania związane z ewentualnymi sukcesami na Euro 2012. Ukraińcy są w tym względzie optymistami – w porównaniu do Polaków częściej są zdania, że ich zespół wyjdzie na mistrzostwach z grupy (66% vs. 46,3%). Dodatkowo 44,1% polskich kibiców uważa, że nasza reprezentacja nie opuści na turnieju nawet swojej grupy, podczas gdy na Ukrainie (wobec ukraińskiej reprezentacji) tę opinię podziela jedynie 14% respondentów. Jeden kibic Ukrainy na dziesięciu sądzi, że ich reprezentacja jest w stanie przejść do półfinału, wśród fanów piłki nożnej w Polsce taką opinie wyraża jedynie 3,3% uczestników badania.

 

Zostaną emocje i …. gadżety

Polacy zdecydowanie częściej niż ich koledzy z Ukrainy deklarują chęć kupowania w przyszłości gadżetów na Euro 2012. Oprócz  tego nasze narody różnią się również gustem w stosunku do związanych z turniejem drobiazgów.

Polscy panowie, którzy wzięli udział w badaniu, w największym stopniu są zainteresowani strojami, szalikami w polskich barwach i flagami narodowymi (odpowiednio 46,1%, 44,1% i 38%).

Panowie zza wschodniej granicy chętniej kupią piłki, czapki z symbolami reprezentacji Ukrainy oraz breloczki (kolejno 30%, 12% i 12%), podzielając upodobania naszych kibiców jedynie w przypadku szalików w narodowych barwach (19%). Podczas badania respondenci mogli wybierać kilka odpowiedzi, dlatego wyniki nie sumują się do 100 proc.

Polki nie dzielą zarówno upodobań do konkretnych gadżetów Euro 2012, jak i chęci do ich zakupienia z Ukrainkami. Podobnie jak mężczyźni, nasze rodaczki najchętniej kupią szaliki i stroje narodowej reprezentacji oraz biało-czerwone flagi (odpowiednio 44,8%,34,5% i 34,5%). Nasze sąsiadki z Ukrainy częściej wydadzą swoje pieniądze na piłki, magnesy na lodówkę oraz sportowe torby (kolejno 24%, 17% i 16%).

 

Badania opinii zostały zrealizowane na próbie Polaków (508 wywiadów) w terminie 6-27 lipca 2011 r. oraz reprezentatywnej grupie Ukraińców (351 wywiadów, w tym 329 wywiadów dla pytania dotyczącego gadżetów) w terminie 8-22 kwietnia 2011. Oba badania realizowane były metodą CAWI (wywiad realizowany przez Internet – respondent wypełnia kwestionariusz internetowy)

A to już wiesz?  Nikołaj Wałujew stoczy walkę 3 czerwca w Hanowerze

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy